Nejprve je třeba uvědomit si jednu skutečnost. V místě zúžení je vždy provedeno omezení rychlosti. Někdy až na polovinu původních hodnot. Pokud všichni řidiči pojedou svojí původní rychlostí až k místu kde je rychlost snížena, začne se v tomto místě dopravní proud nárazově zahušťovat natolik, že se doprava může zcela zastavit. To je důležité mít na paměti a s předstihem rychlost jízdy snížit. S optimálním průjezdem vám pomohou následující body:
- Dopravní značkaPokud při jízdě na dálnici uvidíte jednu z vyobrazených značek s dodatkovou tabulkou 1500 nebo 2000 m, ihned zvolněte. Stačí sundat nohu z plynu, nebo zařadit neutrál (pouze řidiči vozidel do 3500 kg). Vaše rychlost se bude pozvolna snižovat a ještě ušetříte palivo. Čas, který ztratíte snížením rychlosti daleko před zúžením, mnohonásobně získáte plynulým průjezdem zúžení.
- Zvolte jeden jízdní pruh, kterým budete pokračovat. Nemusíte se hned řadit do průběžného pruhu, ale pokračujte i v pruhu, který průběžný nebude. Zvýšíte tak plynulost provozu a zamezíte stojící koloně v průběžném pruhu daleko před zúžením.
- Ve zvoleném jízdním pruhu dojeďte až k místu, kde se počet jízdních pruhů snižuje. Toto místo je zpravidla označeno dopravní značkou upozorňující na pravidlo střídavého zařazování (ZIP). Přesně dle piktogramu na značce proveďte zařazení do průběžného pruhu. Respektujte a tolerujte se navzájem. Silnice není závodní dráha, první nic nevyhrává.
- Dopravní značkaPokud se setkáte s agresivním řidičem, který vás nechce pustit, i když na to máte dle zákona právo, nevynucujte si je. Předejdete tak zbytečným problémům.
- Jakmile jste zařazeni do průběžného pruhu, nepátrejte po důvodu zúžení (nehoda, stavba na silnici apod.), ale věnujte se situaci před sebou a za sebou. Snažte se co nejdříve zvýšit rychlost jizdy na povolenou mez danou místní úpravou.
Pravidlo ZIP
Pravidlo ZIPu je v české legislativě ustanoveno od roku 2000. Za osm let se při pohledu na situace na našich silnicích ovšem příliš neujalo, respektive ti řidiči, kteří je dodržují, jsou trnem v oku těch, kteří mu pravděpodobně neporozuměli.
Legislativní rámec
Zákon č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, se této problematice věnuje v § 12 – Jízda v jízdních pruzích, kde odstavec 5 zní:
„Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.“
Z ustanovení citovaného paragrafu je zřejmé co musí řidič udělat. Vysvětlení pojmu „souběžná jízda“ se věnuje § 12 – Jízda v jízdních pruzích, odstavec 3, který zní:
„Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen „souběžná jízda“); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.“
Pravidlo ZIPu bylo vytvořeno za účelem zvýšení plynulosti dopravy v místech, kde vzhledem k hustotě provozu může při snížení počtu jízdních pruhů docházet k dopravním zácpám. Ty mohou být rizikovým místem obzvláště na rychlostních komunikacích. Pokud budou řidiči uvedené pravidlo dodržovat, zvýší jak bezpečnost silničního provozu, tak i jeho plynulost.